Τρίτη, 24 Αυγούστου 2010

Ερωτηματολόγια στους επιχειρηματίες αναψυχής. Το "νέο αίμα" της οικονομίας της Βαλαωρίτου

Το ερωτηματολόγιο των επιχειρηματιών αναψυχής έγινε με προσωπική συνέντευξη. Ο βασικός στόχος είναι να απαντηθεί το ερώτημα αν οι δραστηριότητες αναψυχής, κυρίως νυχτερινής, μπορούν να συνδυαστούν με αρκετά ισχυρές εμπορικές και βιοτεχνικές χρήσεις και να βρουν την ισορροπία. Έτσι, να αναπτυχθούν παράλληλα και βιώσιμα σε έναν χώρο με ιστορική φυσιογνωμία. Καταφέραμε και συγκεντρώσαμε δεδομένα από το 90%, περίπου, των επιχειρήσεων της ευρύτερης περιοχής (όχι μόνο από τον πυρήνα ανάπτυξης Βαλαωρίτου-Συγγρού). Ερωτηθέντες ήταν τόσο ιδιοκτήτες/ υπεύθυνοι μπαρ, αλλά και αναψυκτηρίων, εστιατορίων και καφετεριών της περιοχής.

"Ιστορική Εξέλιξη"
Αρχικά, είναι καλό να αναφερθούμε στην ιστορική εξέλιξη της αναψυχής στην περιοχή μελέτης, όπως αυτή καταγράφηκε μέσω των ερωτηματολογίων. Παρατηρούμε, ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις ιδρύθηκαν από τον περασμένο Σεπτέμβριο (2009), οπότε και άρχισε να αναπτύσσεται ραγδαία η περιοχή. Παρ’ όλα αυτά, πολλά μαγαζιά προϋπήρχαν του 2008. Θεωρούμε, ότι αυτά ήταν που διαμόρφωσαν την πολιτισμική και αισθητική ταυτότητα των μαγαζιών που ανοίγουν ακόμα και σήμερα.

Εξελικτική πορεία καταστημάτων αναψυχής στην Ευρύτερη Περιοχή Μελέτης. Πηγή: ιδία επεξεργασία.   
Χαρακτηριστικά επιχείρησης
Στα πλαίσια της έρευνας μας μελετήσαμε αρκετά χαρακτηριστικά λειτουργίας και ύφους της επιχειρησης. Σας παρουσιάζουμε τα σημαντικότερα.

Ένας παράγοντας που καθορίζει το ύφος της περιοχής, είναι ότι συγκεντρώνεται κυρίως νεανικός κόσμος. Θέλοντας να εξετάσουμε αν αυτό προέκυψε από επιδιώξεις των επιχειρηματιών τους ρωτήσαμε σχετικά με το ηλικιακό σύνολο-στόχο (Target Group) που έχουν. Οι μισοί από τους ερωτηθέντες απάντησαν ότι στοχεύουν σε όλες τις ηλικίες, ενώ το 36% απάντησε 18-24 και 25-34, δηλαδή τις ηλικίες που κυριαρχούν στην περιοχή.

Target group ηλικιών. Πηγή: ιδία επεξεργασία
Διερευνόντας τη σύγχρονη πολιτισμική ταυτότητα της περιοχής, έχει πολύ ενδιαφέρον να μελετήσουμε ένα από τα πιο προφανή χαρακτηριστικά: τη μουσική. Ρωτήσαμε, λοιπόν, να μάθουμε αν υπάρχει κάποιο προτιμώμενο είδος μουσικής και ποιό είναι αυτό.

Το μουσικό ύφος που επικρατεί κινείται σε εναλλακτικούς δρόμους. Η ξένη Alternative, η Jazz και η Rock-R’n’R μουσική είναι αυτές που κυριαρχούν στις προτιμήσεις των ιδιοκτητών.  Πρόκειται για είδη μουσικής που προϋπήρχαν της απότομης ανάπτυξης στην περιοχή. Τα ακούσματα αυτά κυριαρχούν στην περιοχή, από τότε που δημιουργήθηκαν τα πρώτα studio προβών και ηχογραφήσεων στην ευρύτερη ενότητα, οπότε και ακολούθησαν τα αντίστοιχα μαγαζιά-στέκια αυτών των μουσικών όπου παιζόταν και η αντίστοιχη μουσική. Όλη η εναλλακτικότητα αυτών των μαγαζιών πηγάζει κατά πρωταρχικό λόγο από τη μουσική που παίζουν. Έτσι, προσελκύουν και ένα κοινό θαμώνων που ταυτίζει τη διασκέδαση με την ουσιαστική έννοια της αναψυχής: στα μαγαζιά αυτά πηγαίνουν για να ακούσουν νέες μουσικές, να συζητήσουν για αυτές και παράλληλα να πιούν και το ποτό με την παρέα τους.

Προτιμώμενο Είδος Μουσικής. Πηγή: ιδία επεξεργασία
Χαρακτηριστικά ακινήτου
Πολύ σημαντικό στοιχείο είναι η προηγούμενη χρήση των ακινήτων.Το γράφημα πιστοποιεί την πρώτη σκέψη που έρχεται στο μυαλό: τα περισσότερα ισόγεια μαγαζιά, πριν γίνουν αναψυχή, ήταν εμπορικά ή βιοτεχνικά. Βέβαια, είναι σημαντικό ότι ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό ήταν εγκαταλειμμένα. Το γεγονός αυτό, επαληθεύει αυτό που είχαμε υποθέσει στο κεφάλαιο των χρήσεων γης: ένας πολύ σημαντικός παράγοντας προσέλκυσης της αναψυχής είναι η μεγάλη προσφορά ακινήτων και μάλιστα σε πολύ χαμηλές τιμές ενοικίασης. Αξιοπερίεργο αποτελεί, η δήλωση των ερωτώμενων, ότι κάποια καταστήματα πριν την τωρινή χρήση ήταν εξίσου αναψυχή. Πιθανόν, να πρόκειται για αλλαγή ιδιοκτήτη σε κάποια από τα παλιά καφέ-μπαρ της περιοχής.
Προηγούμενη χρήση ακινήτου. Πηγή: ιδία επεξεργασία
Κίνητρα εγκατάστασης επιχείρησης στη "Βαλαωρίτου"
Ενδιαφέρον προς διερεύνηση, παρουσιάζουν και τα κίνητρα των ιδιοκτητών αυτών που τους οδήγησαν στην εγκατάσταση της επιχείρησης τους στην περιοχή αυτή. Όπως φαίνεται και από το διάγραμμα που ακολουθεί, το γεγονός ότι η έκταση αυτή βρίσκεται στο κέντρο της πόλης φαίνεται να υπερτερεί, έστω και για λίγο. Ενδιαφέρον παρουσιάζει, ότι η αμέσως επικρατέστερη απάντηση είναι το «δεν ξέρω/δεν απαντώ». Το γεγονός αυτό ερμηνεύεται με δύο τρόπους: ή με την πραγματική άγνοια των ιδιοκτητών/υπευθύνων ως προς τα κίνητρα τους ή με την δυσπιστία τους απέναντι στην πρόθεση της ερώτησης μας.   Όπως έχουμε προαναφέρει, αντιμετωπίσαμε αρκετή δυσκολία στο να εκμαιεύσουμε κάποιες πληροφορίες από τους βραδινούς επιχειρηματίες, καθώς μας απαντούσαν με αρκετή καχυποψία.

Ο πρωταρχικός παράγοντας που θεωρούμε εμείς ότι αποτελεί κίνητρο προσέλκυσης επιχειρήσεων αναψυχής στην περιοχή (σήμερα), έρχεται μόλις στην τρίτη θέση. Η «Μεγάλη συγκέντρωση κόσμου- περιοχή Στέκι», αν και στην δικιά μας αντίληψη είναι ο σημαντικότερος λόγος για να ιδρυθεί μια τέτοια επιχείρηση στη Βαλαωρίτου, φαίνεται ότι δεν συνάδει με τις απόψεις των ερωτώμενων. Φυσικά και τα χαμηλά ενοίκια αποτελούν έναν πολύ σημαντικό παράγοντα προσέλκυσης επιχειρήσεων (παρ’ όλο που μόλις το 18% συμφωνεί με τη σημαντικότητα του).

Κίνητρα εγκατάστασης επιχείρησης αναψυχής στην Ευρύτερη Περιοχή. Πηγή: ιδία επεξεργασία

Πιστεύετε ότι οι επιχειρήσεις αυτές θα είναι βιώσιμες? Και αν ναι, υπάρχει πιθανότητα να "συμπορευτούν" με την πρωϊνή αγορά ή θα γίνει μια περιοχή μόνο με μπαρ? Τα μαγαζιά αυτά καλύπτουν τις ανάγκες σας σε αναψυχή?

Ευχαριστούμε πολύ για τα σχόλια σας και την βοήθεια σας.

Αθηνά- Βίβιαν

5 σχόλια:

  1. Geia sas koritsia...Polu endiaferousa douleia!
    Pisteuw oti orismenes apo autes tis epixeirhseis den 8a einai viwsimes kai sto mellon,opws ginetai sunh8ws ston tomea ths diaskedashs.Autes,omws, pou exoun entono xarakthra kai oi autes diamorfwsan thn perioxh se topo anapsuxhs arxika, 8a parameinoun viwsimes kai 8a sumporeutoun me ta emporika magazia pou anoigoun to prwi, me apotelesma h perioxh na einai "zwntanh" vrady-prwi, kati to opoio vriskw mallon 8etiko.
    Kaluptoun tis anages mou gia anapsuxh, se megalo va8mo.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Γειά σου και σένα και ευχαριστούμε πολύ για τον σχολιασμό! Οι παρατηρήσεις σου είναι πάρα πολύ σωστές! Είναι πολύ πιθανόν η κατάσταση της Βαλαωρίτου ακόμα και μέσα στον προσεχή χειμώνα να αλλάξει πάλι! Προς το καλό, προς το κακό δεν μπορούμε να κρίνουμε. Πάντως αν μπορέσει και διατηρηθεί μια ισορροπία μεταξύ των πρωϊνών και των βραδινών χρήσεων, είτε με παρέμβαση από έξω (Δήμος, Νομαρχία κλπ), είτε με αυθόρμητη ανάπτυξη και εξέλιξη των επιχειρήσεων θα είναι πολύ σημαντικό επίτευγμα! Μέσα στη μέρα θα δημοσιεύσουμε τα αποτελέσματα από τα ερωτηματολόγια των θαμώνων που έχουν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον! Σε ευχαριστούμε πολύ και πάλι για το σχόλιο!
    Αθηνά-Βίβιαν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η βιωσιμότητα όχι μόνο των νέων αλλά και το παλιών καταστημάτων αναψυχής θα εξαρτηθεί από την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρουν, τον επαγγελματισμό στην διαχείριση της επιχείρησης και την ποιότητα που προσφέρουν στην διασκέδαση. Όσοι τα καταφέρουν καλά θα κάνουν να συμπορευτούν με την πρωινή αγορά γιατί τον κακό τον γείτονα κανείς δεν τον θέλει!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Άρη συμφωνούμε και επαυξάνουμε!
    Το θέμα όμως νομίζω ότι είναι το εξής: δεδομένου ότι κυρίως φοιτητές πάνε στην περιοχή οι οποίοι ως προς την ποιότητα των υπηρεσιων είναι αρκετά έως πολύ ελαστικοί (μην αναφέρω παραδείγματα...) η βιωσιμότητα θα κριθεί στην διαχειριστική ικανότητα και στην αισθητική των καταστημάτων! Μουσική, διακόσμηση, μενού (ποτών-φαγητών) ακόμα και σερβιτόροι δίνουν το αισθητικό στίγμα των μαγαζιών. Αν δεν γίνουν επενδύσεις, οικονομικές και μη, είναι πολύ πιθανόν ότι τα μαγαζιά δεν θα είναι βιώσιμα!
    Ευχαριστούμε και πάλι!
    Αθηνά-Βίβιαν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Κορίτσια θέλουμε συνέντευξη για το Erasmus plus DIGIFEM, γυναικεία επιχειρηματικότητα.

    Σοφία Δήμα Τεχνική Εκπαιδευτικη, www.techniki-ekp.gr και http://digifem.eu

    Είσθε εξαιρετικές θα μας δώσετε μιά συνέντευξη για το site? Μπείτε να μας δείτε και μπορούμε να επικοινωνήσουμε στην δ/νση dima@techniki-ekp.gr

    ΑπάντησηΔιαγραφή